| 
  | 
 Дмитро Таванець, піаніст, виконавчий директор «Київської камерати» 
Воєнний час формує концертні програми винятково з української музики 
 
28 вересня 2022, середа 
Поширити у Facebook 
 
За період дії воєнного стану піаніст Дмитро Таванець виступав в Італії у складі Kyiv Piano Duo, а також  у Франції в пам’ять про загиблого на сході України ще 2016 року оперного співака, вихованця львівського «Дударика» Василя Сліпака. 
 
 Днями разом із ансамблем «Київська камерата» у столичній філармонії у день 80-ліття композитора Євгена Станковича дарував ювіляру чуттєве виконання його камерної музики, зокрема, симфонії «Дотик Янгола».  
 
Вже цього тижня колектив розпочне міні-тур у чергових «Польсько-українських музичних діалогах»: після Києва завітають у Житомир, Кропивницький і Черкаси.   
Укрінформ  цікавиться у піаніста, виконавчого директора Національного ансамблю солістів «Київська камерата» Дмитра Таванця, як активізувати зацікавлення українців класичною музикою, яка всюди у цивілізованому світі є престижною та затребуваною. І як наповнити концертні програми творами саме вітчизняних композиторів. 
 
- Дмитре, «Київська камерата» уже порівняно давно має статус національного колективу. Ансамбль солістів впізнаваний і затребуваний. 
 
- Вже більше двадцяти років, із 2000-го, «Київська камерата» є національною. Маємо порівняно сталий склад музикантів. В принципі, його зміни є ані заповільними, ані зашвидкими.  
 
- Чи повністю укомплектований ансамбль після 24 лютого?  
 
- Війна дуже багато змінила.  Декілька людей виїхало за кордон: кілька скрипалів, альтистка,  віолончелістка… Поки не знаємо остаточно, як буде розвиватися ситуація. 
 
- Перед відкриттям 159 концертного сезону Національна філармонія релізі заявляла, що це одна з проблем періоду дії воєнного стану – неукомплектованість музичних колективів через переміщення людей  від реальних і можливих загроз від російських військ.  
 
- Безумовно, зараз колективи стикаються з тим, що не вистачає якісних кадрів.  Всі шукають професіоналів. 
 
- Кого ви, як виконавчий директор, шукаєте у «Київську камерату»? 
 
- Шукаю класних музикантів, які хочуть працювати. У нас нині працюють нові  скрипалька й альтистка.  Утім, юридично є багато непорозумінь, пов’язаних із нинішньою ситуацією. Потрібні детальні роз’яснення і рекомендації міністерств стосовно того, на яких умовах люди знаходяться за кордоном, поки за ними робоче місце зберігається?  
 
- «Київська камерата» створювалася як колектив  Спілки композиторів України. Які нині з нею відносини?  
 
- Ми вже самостійні, не в структурі Спілки композиторів. Хоча донині живемо в одній будівлі, зберігаючи теплі партнерські стосунки. 
 
- Ваш ансамбль солістів немало виступав влітку: у філармонії, Софії Київській, Андріївській церкві. Як солісти ви разом з дружиною піаністкою Олександрою Зайцевою за ці півроку їздили у Францію. Ви як виконавчий директор «Київської камерати» домовляєтеся про співпрацю? Працюєте через мистецькі  агентства   чи самостійно? 
 
- Ми намагаємося співпрацювати з різними менеджерами і з різними інституціями, з різними організаціями; обробляємо всі запити на ті пропозиції, які нам надходять. 
 
- Коли включилися в роботу після тимчасової паузи після повномасштабного вторгнення росії в Україну? 
 
- Першим концертом «Київської камерати» 3 червня був – «Ми є!».  Виконували у ньому і твір українського композитора Юрія Шевченка з такою назвою. Фактично, вже десь у квітні, мені здається, Міністерство культури наполягало, щоб керівники столичних колективів були в Києві.   
 
Ми, власне, весь час були в Києві. Єдине, ми виїхали дуетом з дружиною на концерт у Варшаву. Але це було трошки пізніше, вже у травні.  Збирали кошти для Охматдиту, це була ініціатива оркестру Польського радіо. Власне, ми  з ними грали. 
 
Повноцінний репетиційний процес розпочався  з тими, хто залишився,  наприкінці травня.  
 
- Концерти в Андріївській церкві, в Софії Київській – це як  візитівки колективу вищого ґатунку.  
 
- Ми дуже вдячні освітньо-культурному центру «Майстер-клас», що нас запросив на ці концерти. Сподіваємося, що надалі також будемо співпрацювати. Є нові ідеї, оскільки живемо у рік ювілеїв українських композиторів: Євгену Федоровичу Станковичу - 80 років, Валентину Васильовичу Сильвестрову - 85 років,  Олегу Пилиповичу Киві – 75. 
 
- У вашого колективу точно ніколи не було проблеми із виконанням у концертах  творів українських композиторів. 
 
- Насправді, це так. Створював «Київську камерату» Валерій Олександрович Матюхін, як я вже казав, в рамках НСКУ. Тож дуже багато композиторів – уже тут названі й інші  - писали досить багато творів спеціально для складу, який був на той час, в «Камераті». 
 
Не дивно, що ми грали дуже багато творів українських композиторів для камерного складу. Ми постійні учасники всіх фестивалів Спілки композиторів, яка організовує «Київ Музик Фест» і «Прем’єри сезону». До того був «Форум музики молодих» і «Два дні і дві ночі» в Одесі. І в «Контрастах» були постійними учасниками.   
 
- Найближчим часом вас зможуть почути слухачі, окрім Києва, у Житомирі, Кропивницькому та Черкасах. Виконуватимете твори Сильвестрова, Станкевича і польських композиторів: Пендерецького, який має українське коріння, Гурецького, Лютославського. 
 
- Нині трошки важче з гастрольною діяльністю, а перед цим був  ковід-період непростий.  Зараз ми дуже  щасливі, що з диригентом  Романом Реваковичем співпрацюємо у проекті «Польсько-українські музичні  діалоги», який розпочнеться у Києві уже 25 вересня у межах «Київ Музик Фесту». І до кінця місяця ми побуваємо з філармонійними концертами у Житомирі, Кропивницькому і Черкасах. 
 
- Які твори любите виконувати?   
 
- Знаєте, в кожному випадку для кожного композитора властиві якісь свої особливі риси. Якщо це Валентин Сильвестров, то це  дуже делікатні звучання, 4-5 п’яно (повільно, тихо), дуже гармонійна музика. Це якщо ми говоримо про пізній вже етап його творчості. Більш авангардна - якщо мова про ранній етап творчості.  
 
Мені дуже пасує «Медитація» для віолончелі і камерного оркестру. Ми грали її декілька разів. Це більш авангардний твір.  
 
Є таке тріо «Драма», воно складається з сонати для скрипки, сонати для віолончелі і тріо. Ми грали цей твір на ювілеї у 2012 році в Гамбурзі. 
 
 Що стосується Євгена Станковича, то він автор фантастичних камерних симфоній. Нещодавно, скажімо, грав партію фортепіано в його опері з Ансамблем Лятошинського. Євген Федорович називає це  - «Сільські сцени», там є двоє вокалістів й оркестр, сім номерів. 
 
Якщо ми беремо музику Олега Киви, то це фантастичне делікатне відчуття оркестрування, дуже таке тендітне відчуття. Ну, важко говорити, в принципі, про музику словами. 
 
- Є концерти з українською музикою, які вважаєте чимось знаковими? 
 
- Дуже позитивні у мене відчуття від співпраці «Київської камерати» з польським диригентом Романом Реваковичем у фестивалі «Дні  української музики у Варшаві». Обидві програми: і 2019, і 2021 років  були дуже цікавими.  
 
Фантастична Концертна студія Польського радіо імені Вітольда Лютославського. Ми були вражені якістю відеотрансляції з кількох камер, яку ставили наживо в Ютуб. Ті камери були для нас, виконавців, непомітні, нічого не рухалося, ми просто грали музику. 
 
Я ніколи не бачив такої злагодженої роботи звукорежисера та відеоінженера. Загалом, напевно,  там до 10-ти людей працювало. 
 
- Мало такої якісної злагодженої знімальної роботи у нас, бо в Україні загалом мало уваги приділяють класичній музиці? 
 
- Можливо. Звукорежисери у нас є прекрасні, із ними ми співпрацюємо, пишемо досить багато музики в Будинку звукозапису. Просто записи інші часто. 
 
-  Класична музика у світі є маркером гарного смаку, обізнаності і навіть престижу. Як ви переживаєте малу зацікавленість в Україні класичною музикою? Як це можна змінювати?   
 
- Завжди ставлю питання, хто найбільш видатна постать у Польщі? 
 
- Шопен. 
 
- Коли національним героєм №1 є композитор, то культура такої країни знаходиться на дуже високому рівні. Думаю, що це приклад, до якого маємо приглядатися. 
 
- Кого з періоду радянського союзу ми без сумніву можемо називати українськими композиторами? Поза списком найвідоміших  три «С»: Станкович, Сильвестров, Скорик. 
 
- Можна Лятошинського назвати, він же абсолютно український: по музиці, по тематизму. 
 
- Як ви ставитеся до ситуації з перейменуванням Національнї музакадемії імені Чайковського?  
 
- Ми розуміємо, що музику російських і радянських композиторів у період повномасштабної російсько-української війни не виконуємо, в принципі. Чайковський і Рахманінов - це геніальні композитори, тут немає про що говорити, але ось зараз ми їх не виконуємо. Музична академія в Києві не має називатися ім’ям Чайковського, це моя особиста думка. 
 
- За вашим досвідом менеджера і музиканта, щоб з музики продавалося, що продається зараз найкраще в концертах? 
 
- «Пори року» Вівальді завжди продавалися, і дотепер. 
 
- А якщо взяти українські твори? 
 
- До війни, напевно, не було можливості пропонувати багато української музики для якихось комерційних концертів. Сподіваюся, що ця тенденція зміниться, принаймні вже як би це трошки відчувається. Я вже бачу, що деякі менеджери (їх не так багато, які займаються академічною музикою), вже починають ставити програми повністю з української музики. Сподіваюся, що це будуть дуже успішні ініціативи, і що це все буде розвиватися. 
 
- Наскільки Ви вільні у своїх діях як соліст поза ансамблем? 
 
- Ми називаємося Національний ансамбль солістів, тобто, ідея така, що у нас майже кожен артист оркестру час від часу грає соло і має паралельно якісь проекти камерні, сольні. Це, в принципі, дуже вітається. Кожен може проявити ініціативу. 
 
- Наскільки вам,  солістові, легко вивчити нову партію? Що є вирішальним для рішення:  погоджуєтеся чи ні на пропозицію?  Скажімо, чи можете акомпонувати вокалісту- виконавцю оперної арії Андрія з «Запорожець за Дунаєм», яку в оригіналі супроводжує хор?  
 
- Ну, чому ні. Це цікаво.  Завжди хочеться грати, якщо запрошені дуже високої якості музиканти. Якщо бачимо, що цікавий міжнародний проект, якісні майданчики, що це перспективно – тоді, звичайно, погоджуємося. 
 
- Наскільки для вас виїзд поза Київ, як у проекті «Польсько-українські музичні діалоги», є іншою атмосферою і чим вона  вирізняється?  
 
- У Черкаській філармонії я донині ніколи не виступав, хоча у місті бував багато разів,  грав у музичному училищі ще зі студентських років. В Кропивницькому, звичайно, був в філармонії, і в Житомирі. Щоразу нова публіка – це нове спілкування і нові враження. 
 
- Як за кордоном вас зустрічали у період повномасштабної війни в Україні? 
 
- Дуже знаковим був концерт у Варшаві. Бо два перші місяці такі обставини були, що ми з дружиною-піаністкою Олександрою Зайцевою не мали взагалі можливості займатися.   
 
Коли отримали пропозицію з Польщі, то це нас дуже стимулювало відновитися. Були абсолютно приємно вражені ставленням до себе взагалі. Бо директор польського оркестру підходив  і запитував: «Що я можу для вас зробити?  Ви ж воюєте і за нас».   
 
 
  
Автор: Валентина Самченко 
Колективи: Національний ансамбль солістів "Київська камерата" 
Виконавці: Дмитро Таванець 
Джерело: Укрінформ 
 
 
 |