| 
 | 
 м. Львів 
26 березня 2017, неділя,   06:00 
Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської обласної філармонії 
Й. С. Бах – «Страсті за Матвієм» – прем'єрне виконання 
 
Виконавці: 
Мартін Лaттке – Євангеліст, тенор 
Володимир Андрущак – Ісус, бас 
Штеффі Лехманн – сопрано 
Тетяна Вахновська – альт 
Академічний хор Люблінської філармонії (художній керівник — проф. Ельшбета Кшемінська (Польща) 
Львівська державна академічна чоловіча хорова капела «Дударик» (художній керівник – Микола Кацал) 
Академічний молодіжний симфонічний оркестр «INSO-Львів» 
Рейнгард Зеєгафер – диригент 
 
Програма: 
Йоганн Себастьян Бах. Пасіон за Матвієм 
 
Страсна п'ятниця, 1727 рік, Церква святого Томи, Ляйпціґ. Тиша храмового простору, немов зграя голубів, раптово підноситься у повітря й розчиняється, звільняючи простір для перших звуків Пасіону за Матвієм — звуків музики, яку творять два оркестри і два хори, розміщені у різних зонах храму, таким чином стаючи частиною, «душею» самої церкви, що оживає музикою… 
 
Величний хорал «Прийдіть, дочки, допоможіть мені плакати», яким Бах розпочинає Пасіон, з першої ноти поглинає увагу і «від'єднує» від буденних клопотів, налаштовуючи нас на щось понадземне й виняткове… «Бачите» — проголошує перший хор… «Що?» — перепитує другий… «[Його] терпіння» — продовжує перший… Така динаміка діалогу між хорами — один з дивовижних прийомів, які застосовує Бах у Пасіоні, аби створити для слухачів відчуття безпосередньої присутності й споглядання цієї позачасової історії мук і жертви Христа. Усе це відбувається на тлі постійного ритму кроку, що виявляє своє значення зі словами «Він несе хрест на Своїх плечах»… Кожна деталь цього масштабного твору підпорядкована символізмові фабули: від вибору інструментальних комбінацій до ритмічних і мелодичних фігур, а також використання орнаментики для підсилення значення певних слів. Є тут і прихована символіка (зокрема ознаки паліндромної драматургії у другій частині). 
 
Пасіон є музичним втіленням глав 26 і 27 Євангелія від Матвія. Євангеліст (тенор) співає від імені Св. Матвія, в той час як бас промовляє слова самого Христа. У різних епізодах твору з'являються й інші дійові особи (Юда, Понтій Пилат і його дружина, свідки, первосвященики та інші), а слова «збірних» осіб (учні, натовп) виголошує хор. Пасіон ділиться на дві частини: перша описує події від змови первосвящеників до Таємної Вечері і страждання в Гефсиманії; друга розпочинається судом над Ісусом і завершується розп'яттям Христа і його похованням. 
 
Окрім власне тексту Євангелія Пасіон містить також ще кілька текстових пластів: це хорали, які «огортають» біблійний текст філософсько-споглядальною аурою, а також арії, завдяки яким Бах додає Пасіону індивідуально-емоційного забарвлення. 
 
Пасіон за Матвієм є одним з найбільших творів Баха і триває близько 3 годин. Цей твір — величне музичне дійство, сповнене глибокого символізму і народжене генієм. 
 
 Колективи: Молодіжний симфонічний оркестр "INSO-Львів", Львівська державна академічна чоловіча хорова капела "Дударик" 
Виконавці: Тетяна Вахновська 
Концертні організації: Львівська обласна філармонія 
Джерело: Львівська обласна філармонія 
  |